
Media społecznościowe odgrywają ważną rolę w promocji wydarzeń kulturalnych. Dzięki ich globalnemu zasięgowi oraz interaktywności stały się jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych, które umożliwiają organizatorom dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Transmisje przedstawień operowych w kinach pozwalają młodym użytkownikom odkrywać piękno kompozycji oraz brzmienie najlepszych głosów na świecie. To niewiarygodne, jak TikTok potrafi kształtować gusty muzyczne.
Jedną z wielkich zalet mediów społecznościowych jest globalny zasięg. Platformy takie, jak Facebook, Instagram, X czy TikTok umożliwiają dotarcie do użytkowników na całym świecie. Pozwala to promować różne wydarzenia kulturalne w skali lokalnej oraz międzynarodowej. Opera w XXI wieku może przyciągnąć widzów z różnych krajów i kultur dzięki narzędziom dostępnym z poziomu komputera osobistego czy smartfonu.
Opera w mediach społecznościowych
W okresie pandemii koronawirusa działalność teatrów operowych przeniosła się do rzeczywistości online. Przykładem tej aktywności jest Teatr Wielki w Poznaniu, gdzie z powodu wybuchu pandemii nie odbyło się zaplanowane wykonanie Requiem Verdiego. W tej sytuacji soliści mający brać udział w koncercie opublikowali na profilu facebookowym teatru krótkie wiadomości wraz z przekazem muzycznym.
Obecnie wszystkie opery są bardzo aktywne w social media. Są to głównie cykliczne akcje rozrywkowe, informacyjne lub edukacyjne skierowane do różnych pokoleń odbiorców. Opera Narodowa zamieszcza na swoim profilu w Facebooku seriale dla dzieci i dorosłych, w tym „Maestro, ho capito!”, muzyczne lekcje włoskiego z dyrygentem.
Nowe kanały promocji opery
Komunikacja online pozwala na bezpośrednie dotarcie do potencjalnych widzów, budowanie zaangażowania oraz promowanie treści w atrakcyjny sposób. Najważniejsze teatry regularnie udostępniają w streamingu bezpłatnie rejestracje dawnych produkcji, organizują koncerty i wydarzenia specjalne. W ten sposób młodzi widzowie w operze uzyskują dostęp do klasycznych przedstawień. Kultura wysoka online wkracza do środowisk dotąd mało zainteresowanych operą.
Internet jest bardzo ważną przestrzenią działalności Opery Lubelskiej. Przez stronę internetową i profile w Facebooku, Instagramie, TikToku oraz YouTube teatr dociera do widzów z całego kraju, by zachęcać do odwiedzenia opery. W internecie prezentowane są fragmenty przedstawień oraz projekty stworzone specjalnie na potrzeby tego medium, przez co rośnie popularność opery w sieci.
Social media a sztuka
Platformy społecznościowe to przede wszystkim przestrzeń wizualna, której użytkownicy dzielą się zdjęciami przyciągającymi uwagę i wzbudzającymi emocje. Często towarzyszy temu krótki komentarz, który zawsze jest dodatkiem, a nie podstawą komunikatu. Platformy społecznościowe oferują unikalną możliwość interakcji z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Obok transmisji na żywo pozwalają budować zaangażowanie oraz tworzyć poczucie wspólnoty wokół wydarzenia.
Coraz więcej teatrów i artystów tworzy dzieła, które odpowiadają na estetyczne wymagania social mediów. Miliony młodych odbiorców przyciągają unikalne i wysokiej jakości zdjęcia, a kluczem do powodzenia profilu jest dbałość o detale.
TikTok i klasyka
Wśród młodszego pokolenia użytkowników dominującą pozycję zdobył TikTok. Od powstania we wrześniu 2016 roku ta platforma mediów społecznościowych ma duży wpływ społeczny, polityczny i kulturalny w skali globalnej, a inne platformy uruchamiają różne usługi internetowe, aby skutecznie z nim konkurować.
TikTok oferuje użytkownikom szeroki zakres treści. Promuje przeboje muzyki rozrywkowej, hity kinowe, rekomenduje bestsellery książkowe. Nawet wideo z archiwalnymi piosenkami stają się viralami. Tę lawinowo rosnącą popularność można wykorzystać do promocji opery, wiedząc, że witryna internetowa wyprzedziła nawet Google i jest najpopularniejsza na świecie.
Trend kultury operowej
Rosnącą popularnością cieszą się transmisje operowe w kinach. Dotyczy to m.in. nowojorskiej Metropolitan Opera, jednej z najsłynniejszych scen operowych na świecie. Każdy spektakl transmitowany jest w znakomitej jakości dźwięku i obrazu, a uczestnicy mają okazję dodatkowo zajrzeć za kulisy wszystkich dzieł, obserwując niezwykłe zaplecze techniczne i proces przygotowywania do występu. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą zmiany dekoracji.
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem. Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Widzowie mają do dyspozycji również podręczne programy z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery.
Opera a nowe pokolenie
Według badań, w polskich teatrach operowych widzowie poniżej 30 lat stanowią najmniejszy odsetek wśród zasiadających na widowni. Dlatego do tej grupy społecznej, czyli pokolenia „Z” adresowana była kampania promocyjna Opery Śląskiej w Bytomiu, w której artyści informowali w internecie oraz w miejscach publicznych, takich jak komunikacja miejska czy galerie handlowe, o bieżącym repertuarze i zapraszali do wizyty w teatrze.
Teatry operowe w całym kraju udostępniają transmisje online ze swoich przedstawień na platformach VOD. Ciekawą inicjatywą Opery i Filharmonii Podlaskiej jest wypełniona transmisjami online „Majówka z Moniuszką”. Teatr zamieszcza w internecie także transmisje gościnnych spektakli oraz produkowane przez siebie koncerty.